نشخوار فکری و انواع آن

نشخوار فکرى یک عادت بد ذهنی است که موجب تمرکز فرد بر مشکلات و بروز علائم پریشانی می‌شود و این حالت، احساسات منفی را تشدید می‌کند.

◽️ افسرده ساز:
🔻زمانی که وقایع ناگوار را پیوسته در ذهن زیر و رو میکنیم و همواره خود را مقصر میبینم و خود را سرزنش می کنیم. البته احتمال دارد واقعا هم مقصر باشیم ولی بهتر از نشخوار فکری درس گرفتن از اشتباه، ثبت آن و رها کردن ماجراست.

◽️ خشم برانگیز:
🔻زمانی که در در نشخوار فکری خود دنبال مقصر میگردیم نقش قربانی را می پذیریم، یا معتقدیم حق مان پایمال شده است.
🔻در این موارد اگر واقعا حقی از شما ضایع شده بهتر است مهارت جرات ورزی و ارتباط موثر را بیاموزید و به جای آنکه در ذهنتان بارها طرف مقابل را محاکمه کنید یا برعکس با غرغر و انتقاد سوهان روح اطرافیان شوید، با آرامش ناراحتی خود را عنوان کنید. البته گاه جا دارد با گذشت از کنار مسئله رد شوید اما از یاد نبرید گذشت از سر بزرگواری کینه نمی آورد. آن را با سکوت از سر درماندگی اشتباه نگیریم چنین سکوتی کینه و نفرت را در سینه پرورش میدهد.

◽️ وسواس گونه:
🔻زمانی که مصرانه در صدد یافتن جواب سوالات بی پاسخ بر می آئیم یا سوالاتی که پاسخ آنها به راحتی در دسترس قرار ندارد و رسیدن به آنها مقدمات علمی جدی لازم دارد. مثل سوالات فلسفی… مثل اینکه اول مرغ بوده یا تخم مرغ … سوالاتی از قبیل ابتدا و انتهای خلقت … در این موارد اگر همت دانش آموختن نداریم بهتر است به کارهای جدی زندگی مشغول شویم و خود را با کلاف سردرگم این مسائل گیج نکنیم…

13 فروردین 1399

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.