معذرت خواهی از همسر را چه زمانی باید انجام داد و چه تاثیراتی در زندگی دارد؟

برای همه ما پیش آمده… زمان‌هایی که بی دلیل از کوره درمی‌رویم و یا به هر دلیلی، خواسته و ناخواسته، دوست و یا همسرمان را از خود می‌رنجانیم، شاید هم قولی به فرزندمان داده‌ایم و حالا به خاطر خستگی یا کاری که فکر کرده‌ایم مهم‌تر است، آن را انجام نداده‌ایم. همه این‌ها یعنی خطایی از ما سر زده و باید به خاطر انجام آن عذرخواهی کنیم. باید بدانید که معذرت خواهی از همسر یا فرد دیگر در حقیقت به این معناست که کدورت و ناراحتی‎هایی که در عزیزان و یا حتی هر فرد غریبه‌ای ایجاد کردیم، به احساسی مثبت و خوشایند تبدیل کنیم.

اما در حقیقت برای بسیاری از ما عذرخواهی از دوستان و یا حتی معذرت خواهی از همسر آنقدر سخت است که قبل از انجام آن با کشمکش‌هایی با خودمان مواجه می‌شویم؛ که چطور شروع کنیم، چه زمانی برای عذرخواهی مناسب‌تر است و اصلا از چه عبارت‌هایی استفاده کنیم که منظورمان را راحت‌تر و قانع کننده‌تر بیان کرده باشیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و حتی اگر لازم است خودتان را برای یک عذرخواهی درست و حسابی آماده کنید تا به همه سوالات شما در مورد معذرت خواهی از همسر ، پاسخ قانع کننده‌ای دهیم.

چرا باید معذرت خواهی کنیم؟

برای اینکه با معنای واقعی عذرخواهی به خوبی آشنا شوید، باید بتوانید خودتان را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید. لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و برای لحظه‌ای به درون خود سفر کنید. رفتار و حرفی که باعث ناراحتی دوست و یا همسرتان شده بار دیگر مرور کنید. تصور کنید دوست یا همسرتان این رفتار را در مقابل شما انجام داده‌اند و برای چند لحظه خودتان را به جای آنها تصور کنید. چه حسی پیدا می‌کنید، چقدر این حرف و این رفتار شما را می‌رنجاند. لطفا با خودتان روراست باشید و سعی کنید کاملا در جایگاه مقابل، خودتان را تصور کنید…

حال به نظرتان چه حرف و چه رفتاری موجب تسکین ناراحتی شما می‌شود. آن رفتار چقدر می‌توانست روی شما و احساستان تاثیر بگذارد و چه جملاتی قادر به پاک کردن این ناراحتی‌ها از ذهن و قلب شماست. زمانی که بتوانید عمیقا طرف مقابلتان را درک کنید و یاد بگیرید بی طرف در مورد رفتار خودتان قضاوت کنید و متوجه آسیب‌هایی که شاید ناخواسته و یا عمدا به دیگران وارد کرده‌اید، باشید، اینگونه یقینا عمق ندامت شما به نسبت عملتان رقم می‌خورد و جملات و کارهایی که لازم است برای عذرخواهی از دوست‌ و یا همسرتان انجام دهید نیز برایتان قابل درک‌تر خواهد بود.

آیا واقعا معذرت خواهی از همسر یا فرد دیگر نیاز است؟!

شاید تصور شما از کاری که انجام داده‌اید، آنقدرها هم منفی نبوده و یا شاید ناخواسته از جملات و عباراتی استفاده کرده‌اید که موجب سوءتفاهم و برداشت اشتباه طرف مقابتان شده و با خودتان فکر می‌کنید، چرا باید برای کاری که نکرده‌اید و یا آنقدرها هم بد نیست، غرورتان را زیر پا بگذارید و عذرخواهی کنید. بهتر است بدانید که، معذرت خواهی از همسر یا از دوست و برطرف کردن کدورت و ناراحتی همیشه بهترین راه برای از بین بردن ناراحتی و بیان واقعی احساستان حتی مبنی بر غیر عمد بودن حرف و رفتارتان است. در حقیقت همه ما باید یاد بگیریم در شرایطی که لازم است به خاطر اشتباهاتی که از ما سر زده عذرخواهی کنیم.

زمانی که قوانین اجتماعی را زیر پا گذاشته‌اید و برخلاف آداب و شئونات رفتار کرده‌اید، مستلزم به عذرخواهی از دوست و یا فردی که با او چنین رفتاری شده، هستید. اگر رفتار یا حرف شما موجب آسیب و صدمه به همسرتان شده و خودتان هم می‌دانید مقصر هستید و او را رنجانده‌اید، معذرت خواهی از همسر راهی برای تسکین احساسات و بهتر شدن حال او و حتی حال خودتان است.

زمانی که شما با عذرخواهی از دوست یا همسرتان به او اعلام می‌کنید که احساس ندامت می‎کنید، در واقع نشان می‌دهید شما انسانی هستید که احساسات دیگران برایتان اهمیت دارد، آسیب زدن به آنها موجب ناراحتی شما می‌شود و خودتان هم از عملی که انجام داده‌اید، به شدت پشیمان هستید.

چه زمانی باید عذرخواهی کنید!

گاهی اوقات حتی خودتان هم با یادآوری کاری که انجام داده‌اید، احساس شرمندگی و پشیمانی می‌کنید، ممکن است اتفاقی که افتاده ظاهرا ساده باشد، اما برخی مواقع کارهای ما تاثیراتی فراتر از آنچه که به نظر می‌رسند بر روی دوست و نزدیکانمان می‌گذارند. مثلا تصور کنید دوستتان شما را به یک مهمانی دعوت کرده و شما به هر دلیلی مثل فراموش کردن و یا پیش آمدن کاری، به این مهمانی نرفته‌اید. حال باید دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشید و خیلی زود با معذرت خواهی از دوست‌تان به او بگویید که چقدر دوست داشتید در این مهمانی شرکت کنید، اما از آنجایی که مثلا تاریخ آن را اشتباه یادداشت کردید و یا کسالتی که داشتید، موفق به آمدن نشدید و اینگونه نشان دهید که انسان بی تفاوتی نیستید و برای دوستتان ارزش قائلید.

بعضی وقت‌ها هم پیش می‌آید که یکباره رفتار اشتباهی از ما سرمی‌زند، کار نادرستی می‌کنیم و شاید حرفی می‌زنیم که باعث ناراحتی عزیزانمان می‌شود. در این مواقع باید خیلی زود با معذرت خواهی از همسر و یا دوستتان به او بگویید که شاید بخاطر خستگی، بخاطر فکر کردن به موضوعات خسته کننده و یا عصبانیت بی دلیل، یا هر علتی که در آن شرایط موجه به نظر می‌رسد، بی اختیار چنین رفتاری داشتید و حالا از انجام آن واقعا پشیمان هستید.

حتی گاهی وقت‌ها ممکن است شما واقعا مقصر نباشید و تنها کار شما به صورت ناخواسته باعث پیشامدی منفی و ناراحت کننده شده، در این مواقع نیز با عذرخواهی از دوست‌تان و یا معذرت خواهی از همسر ، می‌توانید تسکینی بر ناراحتی او باشید و واقعا این موضوع را بیان کنید که شما نمی‌خواستید چنین اتفاقی بیفتد و همه چیز به صورت ناخودآگاه رخ داده است.

از طرف دیگر بهتر است قبل از معذرت خواهی از همسر و یا دوستتان این سوال را از خودتان بپرسید که آیا واقعا برای کاری که کرده‌اید احساس تاسف می‌کنید؟ اگر پاسخ شما منفی است بهتر است عذرخواهی نکنید، زیرا با این حسی که دارید تنها اوضاع را بدتر می‌کنید و زمانی که آدم‌ها متوجه جعلی بودن احساسات هم شوند، سخت‌تر به هم اعتماد می‌کنند و بعد از درست کردن آن به مراتب مشکل‎تر است. باید قبل از هر کاری اول با خودتان کنار بیایید و بعد با حسی خالص و واقعی عذرخواهی کنید.

چطور معذرت خواهی کنید!

در حقیقت فرمول مشخص و دقیقی برای عذرخواهی کردن وجود ندارد با این حال باید بدانید که هر معذرت خواهی شامل ۴ بخش اصلی است:

  • اعتراف به اشتباهی که انجام داده‌اید
  • توضیح دادن در مورد اتفاقی که افتاده است
  • اظهار ندامت کردن
  • تلاش برای تسکین آسیبی که ایجاد شده

معذرت خواهی از همسر چطور باید انجام شود!

یک روانشناس و نویسنده مطرح به نام امی مورین بیان می‌کند که زوج‌ها برای حفظ یک رابطه سالم باید از نظر احساسی با هم رابطه عمیقی داشته باشند. این موضوع به این معناست که در یک رابطه همیشه باید سعی کنید تا کدورت‌ها و ناراحتی‌ها را خیلی سریع برطرف کنید و اجازه ندهید تا مشکلات و اشتباهات کوچک و بزرگ باعث دور کردن احساساتتان نسبت به هم شود. سعی کنید احساتتان را به خوبی بیان کنید و در عذرخواهی از همسرتان پیش قدم شوید و به او بگویید که چقدر از اشتباهی که کرده‌اید پشیمان هستید و به احساسات او اهمیت می‌دهید.

فواید معذرت خواهی از همسر

نوع روابط ما در زندگی می‌تواند عامل مهمی در میزان ایجاد استرس و اضطرابمان باشند و یقینا ایجاد تنش‌ها و ناراحتی ها نیز باعث افزایش میزان استرس و احساس نا امنی در ما می‌شود. به همین دلیل یاد گرفتن هنر عذرخواهی از دوست و همسرتان موضوع مهمی است که باید هر چه سریع‌تر آن را یاد بگیرید و برای کاهش تنش‌ها و اثرات منفی که در ارتباطتان پیش آمده، به کار ببندید.

از طرفی شما با عذرخواهی کردن، به طرف مقابلتان ثابت می‌کنید که دوستش دارید و احساس او نسبت به خودتان، چقدر برای شما اهمیت دارد، دلخوری‌های به وجود آمده را برطرف می‌کنید و روابطی قوی‌تر با کسانی که دوست دارید ایجاد می‌کنید.

در واقع زمانی که عمل شما باعث ناراحتی و آسیب به فرد مقابلتان می‌شود، عذرخواهی کردن به شما کمک می‎کند تا این درد را بهبود ببخشید و رابطه‌تان را دوباره از سر بگیرید. درهای ارتباط بار دیگر به روی شما گشوده می‌شود و قلب فردی که از شما دلخور شده، تسلی پیدا می‌کند و می‌توانید در رابطه‌تان احساس امنیت کنید. از طرفی شما با عذرخواهی از همسرتان در حقیقت مسئولیت عمل اشتباهی که انجام داده‌اید را می‌پذیرید و قبول می‌کنید کار اشتباهی کرده‌اید و اعلام می‌کنید که تمام سعی‌تان را می‌کنید تا دیگر ان کار را تکرار نکنید.

چرا عذرخواهی برای ما کار سختی است؟

برای خیلی از افراد عذرخواهی کردن یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا محسوب می‌شود. حس اینکه آیا ابراز پشیمانی آنها پذیرفته می‌شود یا خیر حتی بیشتر از عملی که انجام داده‌اند ذهنشان را مشغول می‌کند. از طرفی بسیاری از افراد هم فکر می‌کنند با معذرت خواهی کردن در یک بحث یا جدال دو نفره، اعلام می‌کنند که خودشان مقصر هستند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا منتظر عذرخواهی طرف مقابلشان بمانند.

اما باید بدانید معذرت خواهی از همسر و یا عذر خواهی از دوست صمیمی‌تان به خاطر اشتباهی که مرتکب شده‌اید یا مشکلی که رخ داده، همیشه بهترین راه حل برای بازگردانندن آرامش و ایجاد احساس مثبت بین هر دوی شماست. شما نه تنها با عذرخواهی، خودتان را مقصر جلوه نمی‌دهید بلکه اعلام می‌کنید که موضوع پیش آمده چه به صورت عمد بوده و چه به صورت غیر عمد از کنترل شما در آن لحظه خارج شده و حال شما اینجا هستید تا اعلام کنید که دوستی و علاقه شما بیشتر از هر چیزی برایتان در زندگی اهمیت دارد و حاضر نیستید به هیچ قیمتی این ارتباط مثبت را از دست بدهید. شما نشان می‌دهید که بازگرداندن احساس خوب و آرامش بخش به طرف مقابلتان برایتان چقدر اهمیت دارد و بدون اینکه به غرورتان و یا هر چیز دیگری فکر کنید تنها به حفظ رابطه‌تان به بهترین شکل اهمیت می‌دهید.

به یاد داشته باشید گاهی اوقات ممکن است تنها اظهار تاسف و پشیمانی برای بخشش طرف مقابل نسبت به کاری که انجام داده‌اید کافی نباشد، در این مواقع بهتر است سعی کنید، تا با هر کاری که می‌توانید طرف مقابلتان را شاد کنید. سعی کنید اثرات منفی کاری که انجام داده‌اید را  به هر شکلی پاک کنید و برای بهبود اوضاع تمام تلاشتان را انجام دهید.

از این پس رفتار درستی را در پیش بگیرید و با خرید یک کادوی غافلگیر کننده ناراحتی که ایجاد شده را برطرف کنید. ثابت کنید که دیگر چنین اشتباهی را تکرار نمی‌کنید و برای بخشوده شدن و تحکیم رابطه‌تان حاضرید هر کاری را انجام دهید. باید بتوانید به زور، صادقانه با معذرت خواهی از همسر و یا دوست‌تان به روشی درست، اعتماد آنها را جلب کنید و رابطه‌تان را همچون گذشته از سر بگیرید.

فراموش نکنید عذرخواهی کردن برای شما هرچقدر هم کار سختی باشد، به خاطر اشتباهی که مرتکب شده‌اید، بخشی از وظایف شما محسوب می‌شود و باید تمام سعی‌تان را بکنید که با ابراز قلبی پشیمانی و عذرخواهی از دوست و همسرتان خیلی سریع به آنها نشان دهید که کار شما عمدی نبوده و یا از انجام ان چقدر احساس پشیمانی می‌کنید و همه سعی‌تان را می‌کنید تا دیگر همچین مساله‌ای تکرار نشود. اینگونه مسلما هم خودتان احساس بهتری خواهید داشت و هم می توانید طرف مقابلتان را دوباره خوشحال کنید و ناراحتی‌های پیش آمده را بر طرف کنید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.